Sunday, March 25, 2012

Semangat Seorang Pejuang..

Cinta Seorang Pejuang 



Setelah selesai majlis kesyukuran anak saudara, ana terlihat buku agama Solusi. Di pertengahan buku tersebut hati terasa sayu membaca kisah pengalaman seorang timbalan dektor hal-ehwal pelajar mengenai mahasiswanya seorang pejuang dari negara Chechnya. Ni kisah yang dapat ana ringkaskan..sebagai renungan bersama

 Pada suatu petang aku didatangi searang pelajar Chechnya bernama Amir di pejabatku. Tidak ramai pelajar Chechnya yang belajar di UIAM , sekitar 12 orang sahaja. Biasanya pelajar yang berjumpa denganku untuk memohon nasihat akademik atau mengadu masalah kewangan.

 Amir datang ke pejabatku dengan maksud berbeza. Di tanah airnya sedang berlaku pertentangan hebat perperangan. Aku agak terkejut kerana semester pengajian sedang berjalan. 'Saya ingin balik berjuang dan syahid di sana' katanya dengan azam yang sangat tinggi malah tiket untuk balik sudah di tempahnya.

 Aku meneliti wajahnya yang bersahaja..seorang pejuang kental rupanya. 'Tidakah kamu di sini juga sedang berjuang dan melakukan jihadmu'? aku cuba memberikan pandangan alternatif kepadanya.

 'Bagi saya berjihad memperjuangkan tanah air adalah lebih utama'. Aku faham dengan jawapan itu, panggilan membela ibu pertiwi bagi Amir adalah segalanya.

Bukan Calang-Calang

 'Pada zaman Rasulullah ada yang berjuang di medan perang, ada juga yang bejuang di medan ilmu' aku cuba membuat justifikasi.

 'Tetapi tenaga saya amat diperlukan di barisan depan' jawabnya tegas.

 'Katakanlah negara Chechnya dapat dibebaskan suatu ketika nanti, tidakkah waktu itu Chechnya memerlukan tenaga fikir dan tenaga ilmuan untuk membangun negaranya? tidakah jihad ilmu di tuntut?. Lantaran Amir sudah di sini, teruskan sahaja jihad ilmu ini. Ia juga sesuatu yang mulia' aku cuba meyakinkanya.

 'Itu akan dilakukan oleh orang yang lain, yang ingin kembali ke sana hanya saya seorang sahaja'. Amir nampaknya tidak akan berganjak dari keputusannya.

 Apakah jika kamu kembali ke sana bole membantu? aku melanjutkan perbincangan itu untuk mengetahui lebih jauh siapa sebenarnya pemuda itu.

 'Insyallah bole membantu' jawabnya pendek penuh yakin. 

 'Mengapa Saudara berkata begitu?'

 'Saya adalah Komander satu batalion Tentera Chechnya, pasukan di sana sedang menunggu kepulangan saya untuk menerima arahan selanjutnya'.

Menduga

'Tidakkah peranan Komander itu bole di ambil oleh orang lain? tentu Saudara tahu sewaktu Saudara datang ke Malaysia dulu negara Saudara sedang bergolak. Rakan-rakan Saudara di sana memilih jihad di medan perang dan Saudara di medan ilmu.

'Itu benar, kena ada persiapan di medan perang dan ada persediaan di medan ilmu tapi panggilan ibu pertiwi lebih kuat lagi. Saya akan mengkhinati negara sekiranya saya tidak kembali segera.

 Jawapan itu bagiku amat bertenaga sekali, Amir tidak segera emosional dengan soalan sebegitu. Dia kelihatan tenang, cekal dan serius!. Pada saya kedua-dua sangat bererti, mengapa tidak fokuskan jihad itu untuk menguasai ilmu sebanyak mungkin dan apabila saudara kembali, anda akan mempunyai kekuatan untuk melakukan perubahan.  Aku terus menghuraikan sebab jihad ilmu harus di teruskan.

 'Itu benar, antara kedua-duanya mesti ada prioriti. Prioriti saya sekarang adalah kembali ke Chechnya.
Sekiranya Chechnya dapat di bebaskan dan umur saya masih panjang saya akan belajar lagi. Ilmu itu ada di mana-mana.

Jiwa Seorang Pejuang

Aku dapati kecekalannya untuk kembali amat tinggi. Ia tidak dapat di halang lagi. Aku mula memahami jiwa seorang pejuang adalah begitu. Sekali azam di buat, ia tidak akan berpatah lagi.
Apatah lagi seorang komander, yang rasa terpanggil untuk mempertahankan negaranya. Tidak mungkin niat untuk kembali akan di gugat oleh sesiapapun. Dialog aku bersamanya sekadar untuk menguji kefahamanya tentang apakah pejuangan yang lebih besar itu. 'Kalau begitu pandangan Amir, saya tidak boleh berbuat apa-apa melainkan  berdoa untuk kejayaan kamu'. Aku membuat keputusan, selepas beberapa ketika aku berdialog dengannya tadi. Senyumannya terukir, aku terkesan semangat kental pemuda ini. Dia segera bangun, dan mendekatiku lalu memelukku kuat-kuat dan berbisik sesuatu.

'Tolong doakan saya, doakan saya'...

Terasa kehangatan jiwa seorang pejuang pada tubuhnya. 'Insyallah...Insyallah. aku berbisik sambil mendakapnya kuat2.

'Thank you sir..thanks you!.  

Aku lihat bergenang air matanya, memandangku dengan tekad yang tinggi untuk kembali ke nagaranya. Aku melepaskanya dengan perasaan sayu dan aku tertanya-tanya. Adakah itu perjumpaan terakhir bagi kami berdua? Hanya Allah Maha Mengetahui.

Ternyata benar, sebulan selepas pertemuan itu aku dikhabarkan oleh pelajar-pelajar dari Chechnya Amir telah syahid sewaktu dalam pertempuran dengan musuh negaranya. Aku tergamam sebentar kerana kes Amir adalah kes sangat unik.

Hati ana sayu membaca kisah ini. Betapa mulianya hati seorang Pejuang yang sanggup berjuang mempertahankan negaranya.



No comments:

Post a Comment